Image
Top
Navigation

Restauratie: Oude panelen restaureren met behoud van, zo mogelijk, het oorspronkelijke glas en schildering door middel van verlijming en koude retouche. Wanneer behoud niet mogelijk is dan het gebroken glas, brandschilderwerk en eventueel het verouderde lood vervangen.

 

Restauratie Gebrandschilderd glas KRO gebouw.

Foto 1 en 1a: Restauratie Gebrandschilderd glas KRO gebouw.
Een gebrandschilderd raam “de Stad ‘s-Hertogenbosch” door J. Michels naar ontwerp van Ch. Eyck.
Foto 2, 2a, 2b en 2c: Van het kapotte ruitje waren teveel missende stukjes van daar ervoor gekozen om dit ruitje opnieuw te schilderen. Aangezien ik geen foto heb kunnen vinden van de situatie/ schildering voor de breuk heb ik zelf de schildering doorgezet zoals ik dacht dat het waarschijnlijk geweest is.
Het restaureren van de ruitjes door Anja van Aalen in opdracht van Glasatelier Maas.

Foto 3 en 3a: Van dit ruitje was er een klein stukje weg. Dit stukje heb ik opnieuw gebrandschilderd en daarna samen met de overige breuken kops verlijmd met araldite 2020. Deze glasheldere lijm is reversibel en kan na het vinden van nieuwe en verbeterde restauratietechnieken verwijderd worden. Na het verlijmen heb ik de breuken koud geretoucheerd en het geretoucheerde verzegeld.
Foto 4a, 4b en 4c: Dit ruitje is een onderdeel uit de onderkant van de mantel/ jurk van Maria. Het vertoonde heel veel breuk maar gelukkig miste het niets. Ik heb het verlijmd met speciale reversibele lijm en daarna koud geretoucheerd en verzegeld. Het restaureren van de ruitjes door Anja van Aalen in opdracht van Glasatelier Maas.

 

Restauratie gebrandschilderd Glas in Lood paneel uit 1952, vervaardigd door Hein van den Boomen

Restauratie (juli 2018) Gebrandschilderd Glas in Lood paneel uit 1952 vervaardigd door Hein van den Boomen. Restauratie traject; Zeer mooi fijn en gedetailleerd gebrandschilderd glas in lood paneel. Vervaardigd in 1952 door Glaskunstenaar/ glazenier Hein van den Boomen.
Paneel vertoond veel breuk. Uitgangspunt zoveel mogelijk van het originele oude gebrandschilderde glas en lood te behouden. Minimaal 17 breuken welke ik heb verlijmd met speciale glasheldere lijm voor restauratie projecten. Deze lijm is reversibel en kan in de toekomst verwijderd worden mochten er nieuwe en betere restauratie technieken komen). Een aantal breuken zijn in situ verlijmd omdat dit het minste schade aan het glas geeft, de breuken netjes zijn en het lood hierdoor gespaard wordt. Links onderin zaten 4 gebrandschilderde ruitjes met grote breuken en lacunes. Rond deze 4 ruitjes is het lood verwijderd omdat anders het glas niet goed verlijmd kon worden. Ook bij deze ruitjes ga ik proberen zoveel mogelijk van het originele glas te behouden. Dit houdt in dat ik kleine lacunes (gaten) ga opvullen met speciale lijm Grote lacunes ga ik opvullen met passend nieuw glas wat opnieuw en aansluitend gebrandschilderd wordt, aan het oude glas en schildering. Hiervoor heb ik glas gezocht dat zo dicht mogelijk bij het oude glas kwam wat kleur betreft. Aangezien hetzelfde oude glas niet te vinden is ziet men hier wat kleurverschil. Dit nieuwe glas werd gebrandschilderd en daarna weer verlijmd met de oude stukken glas.
Na het verlijmen worden de breuken koud geretoucheerd. Koud retoucheren is het met zeer fijne penselen, pennetjes en verf de breuklijnen wegwerken waardoor in doorzicht er nagenoeg niets meer van de breuken te zien is. In opzicht blijft men altijd de breuken zien omdat je toch met kleurverschil zit wat niet te vermijden valt. Het belangrijkste is dat in doorzicht zo min mogelijk te zien is. Daarna wordt de aangebrachte verf verzegeld met een laagje, waardoor het moeilijker te verwijderen is. Hierna worden de 4 ruitjes opnieuw in het lood gezet, gesoldeerd, gekit en gepatineerd.
Het restaureren van de ruitjes door Anja van Aalen.

 

Restauratie gebrandschilderd raam “de Heilige stede” door J. Everts

Restauratie gebrandschilderd raam “de Heilige stede” door J. Everts.
Dit ruitje vertoonde veel breuk en diverse splintertjes van de gebrandschilderde laag waren verdwenen. Gelukkig miste er verder geen glasstukjes. Ik heb het verlijmd en daarna koud geretoucheerd en verzegeld.
Het restaureren van de ruitjes door Anja van Aalen in opdracht van Glasatelier Maas.

 

Restauratie gebrandschilderd paneel “Het lichtbaken” door Jan Vaessen

Eerste kapotte ruitje verlijmd, koud geretoucheerd en gefixeerd. Tweede ruitje mistte een stuk glas en had veel breuk. Dit ruitje nieuw gebrandschilderd. Het restaureren van de ruitjes door Anja van Aalen in opdracht van Glasatelier Maas.

 

Gaperlantaarn, Museum de Dorpsdokter. Hilvarenbeek

1. Oude foto’s met de Gaperlantaarn aan de gevel boven de drogisterij. Afmetingen 0,70 cm – 0,50 cm per paneel.
2. Gaperlantaarn voor en na restauratie.
3. Gaperlantaarn 1909 te Leiden. Restauratie.
4. Restauratie, uitgevoerd in opdracht van Museum de Dorpsdokter te Hilvarenbeek.

 

Gemeentehuis Sprang Capelle

Gerestaureerde panelen voor raam gemeentehuis Sprang Capelle. Gebroken glas + enkele lood strips vervangen en gebrandschilderd.

 

Klooster Diessen: Restauratie oud paneel.

 

Kerk in Batenburg

Kerk in Batenburg:
1. Restauratie Danielraam kerk in Batenburg in het kader van het examen opleiding Master-Glass.
2. Restauratie oud paneel en gerestaureerd paneel Danielraam kerk in Batenburg.
3. Gerestaureerde panelen Danielraam kerk in Batenburg in het kader van het examen opleiding Master-Glass.
4. Restauratie 2 Oude panelen en nieuw ontworpen paneel.

 

CHATEAU DE MERIDON

Restauratie Glas in Lood van CHATEAU DE MERIDON te Chevreuse (nabij Parijs):
1. Butsenraam restauratie in de CHATEAU DE MERIDON te Chevreuse.
2. Butsenraam – Restauratie van het glas én het lood van een binnendeur.
3. Vernieuwen lood oud paneel.

 

Restauratie wapen

1. Restauratie wapen: verlijmen, ontbrekend stukje glas zoeken en passend maken. Etsen, brandschilderen, koud retoucheren en fixeren.
2. Restauratie kop: verlijmen, koud retoucheren en fixeren.